Czym jest spam trap i jak się przed nim zabezpieczyć?

Spam trap, inaczej adres-pułapka, to rozwiązanie, które pozwala skutecznie ograniczyć problem wynikający z niechcianych wiadomości, regularnie dostających się do skrzynek elektronicznych. Na przestrzeni ostatnich lat maile stały się jedną z najczęściej wykorzystywanych form przekazywania informacji, reklam, a także złośliwego oprogramowania. Spam trap to specjalnie przygotowany adres, który pozwala namierzyć, a następnie zablokować osoby wysyłające wiadomości bez zgody adresata.

Jak wygląda spam trap w praktyce?

Jedną z postaci spam trap są adresy e-mail niewykorzystywane od dłuższego czasu. Często adres tego typu po około roku jest wygaszany, a przez to wysłanie na niego wiadomości jest znakiem dla usługodawcy, że wysyłane wiadomości to spam.

Innym typem spam trap są fałszywe adresy, które powstają za sprawą administratorów poczty, a także specjalnych firm antyspamowych. Firmy tworzą sztuczne konta e-mail, które zamieszczają na stronach czy forach internetowych. Z reguły uzyskanie takiego adresu jest poparte brakiem zgody właściciela. Przez to wszystkie adresy wykorzystujące sztuczne adresy e-mail, w praktyce automatycznie identyfikowane są jako spam.

W jaki sposób adresy-pułapki mogą znaleźć się w bazie mailingowej?

Adresy-pułapki najczęściej kupowane są wraz z bazą mailingową. Wysyłanie mailingów do wykupionych baz, jest z reguły mało efektywne, ponieważ większość odbiorców nie jest zainteresowana danym tematem. Z tego względu zwykle droższe są adresy pochodzące z list mailingowych, które już skorzystały z danej usługi lub odwiedziły konkretną stronę internetową. Ważne również jest to, że zwykle adresy e-mail z zakupionej bazy, nie są poświadczone świadomą zgodą odbiorcy na przetwarzanie danych i co istotne otrzymywanie treści sprzedażowych bądź handlowych. Takie adresy e-mail pozyskiwane są także często z przypadkowych źródeł na stronach internetowych, a także wspomnianych wcześniej forów dyskusyjnych. Dlatego bardzo często w zakupionych bazach e-mail może znaleźć się spam trap.

Double opt-in – jak nie stać się ofiarą spam trap?

Przede wszystkim warto regularnie aktualizować swoją bazę danych. Jeśli posiadamy wystarczająco rozbudowaną, to przynajmniej raz na rok, koniecznie trzeba usuwać z niej nieaktywne adresy. Ważne jest, aby sprawdzać, czy ktoś otwiera maile. Jeśli użytkownik nie otworzył maila od np. paru miesięcy, to warto wysłać wiadomość z zapytaniem, czy maile z Twoją ofertą nadal są pożądane.

Bazę stałych adresatów należy budować w oparciu o double opt-in, czyli z prośbą o kliknięcie linku potwierdzającego np. zapis do newslettera. Dzięki temu unikniesz blokady ze strony spam trapu. Lepiej, jeśli zbiór adresów mail jest mniejszy, ale złożony wyłącznie z adresów wiarygodnych, potwierdzonych zgodą właściciela. Mailing w ten sposób będzie bardziej efektywny, a firmowy adres nie trafi na listę maili zweryfikowaną przez spam trap.

Spam trap zabezpieczenie – czy w ogóle jest to możliwe?

Niestety 100% zabezpieczenie przed spam trapem nie jest możliwe, gdyż Internet jest środowiskiem dynamicznym. Algorytmy zmieniają się czasami z miesiąca na miesiąc. Zdecydowanie lepszym wyborem jest więc zachowanie aktualności bazy danych za sprawą regularnego filtrowania oraz usuwania adresów, które mogą być pułapką na spam, a także wprowadzenie kontroli w oparciu o double opt-in.

Dowiedz się także jak nie walczyć ze spamem!

Dodatkowo bezpiecznie jest nie korzystać z gotowych list maili. Takie działanie przede wszystkim nie jest do końca zgodne z normami prawnymi, a także moralnymi. Ponadto kupione bazy często mogą pozostawać nieaktualne, przez co mogą zawierać adresy-pułapki.

Kontynuując korzystanie ze strony, zgadzasz się na użycie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close