Spam trap, inaczej adres-pułapka, to rozwiązanie, które pozwala skutecznie ograniczyć problem wynikający z niechcianych wiadomości, regularnie dostających się do skrzynek elektronicznych. Na przestrzeni ostatnich lat maile stały się jedną z najczęściej wykorzystywanych form przekazywania informacji, reklam, a także złośliwego oprogramowania. Spam trap to specjalnie przygotowany adres, który pozwala namierzyć, a następnie zablokować osoby wysyłające wiadomości bez zgody adresata.
Jak wygląda spam trap w praktyce?
Jedną z postaci spam trap są adresy e-mail niewykorzystywane od dłuższego czasu. Często adres tego typu po około roku jest wygaszany, a przez to wysłanie na niego wiadomości jest znakiem dla usługodawcy, że wysyłane wiadomości to spam.
Innym typem spam trap są fałszywe adresy, które powstają za sprawą administratorów poczty, a także specjalnych firm antyspamowych. Firmy tworzą sztuczne konta e-mail, które zamieszczają na stronach czy forach internetowych. Z reguły uzyskanie takiego adresu jest poparte brakiem zgody właściciela. Przez to wszystkie adresy wykorzystujące sztuczne adresy e-mail, w praktyce automatycznie identyfikowane są jako spam.
W jaki sposób adresy-pułapki mogą znaleźć się w bazie mailingowej?
Adresy-pułapki najczęściej kupowane są wraz z bazą mailingową. Wysyłanie mailingów do wykupionych baz, jest z reguły mało efektywne, ponieważ większość odbiorców nie jest zainteresowana danym tematem. Z tego względu zwykle droższe są adresy pochodzące z list mailingowych, które już skorzystały z danej usługi lub odwiedziły konkretną stronę internetową. Ważne również jest to, że zwykle adresy e-mail z zakupionej bazy, nie są poświadczone świadomą zgodą odbiorcy na przetwarzanie danych i co istotne otrzymywanie treści sprzedażowych bądź handlowych. Takie adresy e-mail pozyskiwane są także często z przypadkowych źródeł na stronach internetowych, a także wspomnianych wcześniej forów dyskusyjnych. Dlatego bardzo często w zakupionych bazach e-mail może znaleźć się spam trap.
Double opt-in – jak nie stać się ofiarą spam trap?
Przede wszystkim warto regularnie aktualizować swoją bazę danych. Jeśli posiadamy wystarczająco rozbudowaną, to przynajmniej raz na rok, koniecznie trzeba usuwać z niej nieaktywne adresy. Ważne jest, aby sprawdzać, czy ktoś otwiera maile. Jeśli użytkownik nie otworzył maila od np. paru miesięcy, to warto wysłać wiadomość z zapytaniem, czy maile z Twoją ofertą nadal są pożądane.
Bazę stałych adresatów należy budować w oparciu o double opt-in, czyli z prośbą o kliknięcie linku potwierdzającego np. zapis do newslettera. Dzięki temu unikniesz blokady ze strony spam trapu. Lepiej, jeśli zbiór adresów mail jest mniejszy, ale złożony wyłącznie z adresów wiarygodnych, potwierdzonych zgodą właściciela. Mailing w ten sposób będzie bardziej efektywny, a firmowy adres nie trafi na listę maili zweryfikowaną przez spam trap.
Spam trap zabezpieczenie – czy w ogóle jest to możliwe?
Niestety 100% zabezpieczenie przed spam trapem nie jest możliwe, gdyż Internet jest środowiskiem dynamicznym. Algorytmy zmieniają się czasami z miesiąca na miesiąc. Zdecydowanie lepszym wyborem jest więc zachowanie aktualności bazy danych za sprawą regularnego filtrowania oraz usuwania adresów, które mogą być pułapką na spam, a także wprowadzenie kontroli w oparciu o double opt-in.
Dowiedz się także jak nie walczyć ze spamem!
Dodatkowo bezpiecznie jest nie korzystać z gotowych list maili. Takie działanie przede wszystkim nie jest do końca zgodne z normami prawnymi, a także moralnymi. Ponadto kupione bazy często mogą pozostawać nieaktualne, przez co mogą zawierać adresy-pułapki.




