W ostatnich latach media społecznościowe cieszą się największym zainteresowaniem w sieci. Każdego dnia publikowane są setki tysięcy postów oraz wysyłane miliony wiadomości między użytkownikami, którzy czasami nawet nie znają się personalnie. Internet zapewnia swego rodzaju anonimowość – nigdy nie masz pewności, kto siedzi po drugiej stronie ekranu i czy rzeczywiście konto z danymi Twojego dawnego znajomego jest prawdziwe. Właśnie dlatego społeczność zgromadzona w sieci stanowi dla spamerów idealną grupę odbiorców.
W ostatnim czasie spam w Internecie zaczął przybierać inną niż dotychczas formę. Możliwości, jakie dają media społecznościowe, są ogromne, dlatego spamerzy wykorzystują coraz to nowsze źródła przekazu spamerskich informacji oraz groźnych linków, których zadaniem może być pozyskanie danych i innych informacji o użytkownikach. W jaki sposób to robią oraz jak rozpoznać ten typ spamu?
Rodzaje działań spamerów
Wykorzystywanie mediów społecznościowych do ataków spamerskich daje spektrum możliwości. W dzisiejszym artykule postaramy się przybliżyć Wam najpopularniejsze, na które nabiera się ogromna część użytkowników. Być może dzięki nowym informacjom zaczniesz zwracać większą uwagę na cechy charakterystyczne takich ataków i zobaczysz, że spamerzy czyhają w sieci na każdym kroku.
Dodawanie użytkowników do zamkniętych grup
Od tego się wszystko zaczęło – spamerzy zaczęli tworzyć fikcyjne grupy z informacjami o wygranych, bonach na zakupy, zachęcając do podania swoich danych w celu otrzymania nagrody. Osoby dodawane są losowo do grup, co początkowo nie wzbudza żadnych wątpliwości wśród użytkowników mediów społecznościowych, którzy jeszcze nie do końca są obeznani w funkcjonowaniu portali. Jeszcze kilka lat temu nie szukaliśmy na każdym kroku oszustwa bądź wyłudzania danych. Teraz to się zmieniło, stąd też ten sposób wyłudzenia danych odchodzi na szczęście w zapomnienie.

Spamerskie wiadomości z fałszywych kont
Wiadomości spam na Facebooku to aktualnie jeden z najpopularniejszych sposobów działań spamerów. Spam na Messengerze wygląda w następujący sposób: masowo wysyłane są szkodliwe wiadomości do profili publicznych i osób, które nie mają zablokowanych wiadomości od nieznajomych. Mimo faktu, że większość z tych wiadomości trafia do spamu, znajdują się i tacy, którzy mimo wszystko wiadomość chcą odczytać. W ten sposób mogą ściągnąć na swoje urządzenie szkodliwe oprogramowanie, które wykradnie dane logowania różnych aplikacji, dane osobowe i wiele innych plików.

Posty ze szkodliwymi linkami
Wielka loteria znanej marki odzieżowej jako post sponsorowany? A może darmowe jedzenie od giganta fast foodów? To właśnie przykłady tego, jak może wyglądać spam na Facebooku. Zanim w coś klikniesz, najpierw sprawdź wiarygodność profilu! Coraz więcej osób tworzy fikcyjne strony, kupuje lajki, a na końcu promuje jeden z dodanych postów, który ma na celu wyłudzanie danych. Mało kto zdaje sobie sprawę, że to może być oszustwo! Twórca profilu liczy na to, że użytkownicy nie zdecydują się na przejście z reklamy do profilu, liczą na bezpośrednie wejście w link. Na szczęście świadomi użytkownicy mediów społecznościowych starają się wyłapywać takie posty i szybko zgłaszać administracji, by zapobiec rozprzestrzenianiu się ataków spamerskich.
Phishing
Phishing do tej pory był znany użytkownikom pod postacią wiadomości SMS albo e-maili. Obecnie jednak media społecznościowe odgrywają tak dużą rolę w życiu codziennym, że i tam pojawił się sposób na wykorzystanie tej popularnej metody oszustwa. Hakerzy i spamerzy nie tylko zakładają fałszywe konta na Facebooku czy Instagramie, by zebrać społeczność. Posuwają się znacznie dalej – wysyłają wiadomości z linkami do „rejestracji” na popularne portale czy do aplikacji, poprzez które udaje im się pozyskać dane swoich ofiar. Są to między innymi dane logowania do mediów społecznościowych, poczty, a często także banku, dzięki czemu są w stanie wyrządzić ogromne szkody. Niestety do tej pory wielu użytkowników „daje się złapać” na tego typu oszustwa, stąd ich popularność. Kiedy tylko jedna sprawa/ sposób oszustwa zostanie zgłoszony, od razu hakerzy i spamerzy znajdują kolejne.

I wiele więcej…
Pewnie sam niejednokrotnie na swojej skórze doświadczyłeś któregoś rodzaju spamu. Bez względu na to, czy były to spam wiadomości na Facebooku, czy jednak spam w Messengerze – każdą próbę ataku należy zgłaszać odpowiednim służbom oraz serwisom, by osoby, które nie rozpoznają ataku spamerskiego, nie dały się oszukać.
Jak się przed nimi chronić?
Przede wszystkim pamiętaj – zawsze dwa razy sprawdź, czy link, w który klikasz, jest bezpieczny. Korzystając z innych sposobów komunikacji, zweryfikuj czy rzeczywiście Twój znajomy niezwłocznie potrzebuje szybkiego przelewu bądź, czy bierzesz udział w konkursie, gdzie do wygrania są bony podarunkowe. Nie wchodź w każdy formularz oraz reklamę, które do Ciebie trafiają. Jeśli tylko zauważysz podejrzany post na jednym z popularnych portali, od razu zgłoś go administracji.
Niestety ze względu na ogrom problemu, jakim są oszustwa i wyłudzanie danych w Internecie, nie da się go zdławić w zarodku. Spamerzy stale będą poszukiwać nowych, bardziej wiarygodnych możliwości na dotarcie do swoich potencjalnych ofiar. Czy można więc jakkolwiek się przed tym bronić, poza szukaniem na każdym kroku próby oszustwa i spamu?
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe
Za pewnego rodzaju ochronę można uznać odpowiednie zabezpieczenie kont prywatnych w mediach społecznościowych, poczty, banku i wielu innych aplikacji, zawierających wrażliwe dane. Silne hasła nie wystarczą, kiedy dojdzie do ataku phishingu. Na wszelki wypadek warto uruchomić uwierzytelnianie dwuskładnikowe do każdej aplikacji, która ma taką możliwość. Na czym to polega? Każdorazowa próba wejścia na konto musi zostać zweryfikowana przez autoryzowane urządzenie w wybrany sposób. Oznacza to, że nawet kiedy Twoje dane wyciekną i spamerzy zaczną się nimi posługiwać, bez Twojej autoryzacji nie zalogują się np. na konto Facebooka. Dla użytkownika jest to informacja, że ktoś posiada login i hasło oraz próbuje się włamać na jego konto.

Nierozpoznane logowanie
Niektóre aplikacje mają możliwość ustawienia powiadomienia, kiedy tylko pojawi się logowanie z nowego miejsca bądź urządzenia. W ten sposób użytkownik może szybko interweniować, zmieniając hasło oraz wylogowując się ze wszystkich urządzeń. Jednocześnie jest to dobry moment na wprowadzenie uwierzytelniania dwuskładnikowego, by nikt więcej nie dostał się na konto.
Podsumowanie
Unikanie spamu w mediach społecznościowych jest niemalże niemożliwe. Właśnie z tego powodu należy się przed nim odpowiednio zabezpieczyć, by w razie sytuacji, kiedy padnie się jego ofiarą, nie obawiać się o dostępy do kont czy wrażliwe dane. Jeśli jednak nie zdążysz wprowadzić zasad bezpieczeństwa i zostaniesz zaatakowany przez spamera, nie czekaj, czym prędzej skontaktuj się z administracją serwisu, zablokuj wszystkie swoje dostępy i upewnij się, że jesteś bezpieczny.




