Spam telefoniczny — jak się go pozbyć?

Codzienność każdego z nas wygląda bardzo podobnie. Od poniedziałku do piątku z rana wykonujemy swoje obowiązki, następnie wieczorami spędzamy czas z rodziną. Od czasu do czasu skorzystamy z urlopu na żądanie bądź weźmiemy dla siebie dzień wolny. Chwila oddechu jest bardzo ważna. Jednak z reguły to właśnie w tym momencie odbieramy nawet kilka telefonów po sobie, w których nękający telemarketer ma za zadanie przedstawienie nam oferty handlowej. Spam telefoniczny i sprzedaż usług lub produktów w ten sposób jest obecnie bardzo popularna.

Niestety, ale może też być bardzo irytująca. Szczególnie jeśli telefony tego rodzaju wykonywane są do nas również w trakcie pracy. W jaki sposób można rozwiązać taki problem ze spamem telefonicznym? Jakie środki prawne mamy do dyspozycji w walce o naszą prywatność i dobre samopoczucie? Dowiesz się tego w niniejszym artykule!

Telemarketing a RODO

Obecnie sprzedaż telefoniczna i teleinformatyczna za pomocą narzędzi marketingu bezpośredniego to absolutna podstawa. Stanowi efektywne źródło zwiększania sprzedaży i obrotów. Komunikacja telefoniczna z potencjalnymi klientami rodzi jednak wiele wątpliwości. Szczególnie dotyczy to sposobu, w jaki handlowcy wykorzystują dane osobowe, którymi dysponują. W tym aspekcie RODO powinno być rozwiązaniem narastającego problemu. Czy można więc przyjąć, że RODO da nam odpowiedź na pytanie – jak walczyć z telemarketingiem?

Jak walczyć z telemarketingiem i spamem telefonicznym

Usługi telemarketingu sprawiają, że docelowi klienci odbierają tysiące telefonów w całym kraju. Celem jest oczywiście przedstawienie oferty handlowej i sprzedaż produktów bądź usług. Najczęstszym przykładem jest to, że odbiorca może odebrać nagrodę, lecz musi stawić się we wskazanym miejscu i czasie. Jest to jednak pewien podstęp, gdyż po przyjeździe konieczne będzie wzięcie udziału np. w pokazie sprzętów RTV i AGD lub badaniu medycznym. Wszystko zależy od perswazyjnego telemarketingu. Co jednak ma do powiedzenia na ten temat spamu telefonicznego RODO oraz krajowe przepisy prawne?

RODO jako środek walki ze spamem telefonicznym

Kwestię telemarketingu oprócz samego Rozporządzenia RODO regulują przepisy ustawy o prawie telekomunikacyjnym. W świetle art. 172 ust. 1 wspomnianej ustawy 1. zakazane jest m.in. obciążanie kosztami konsumenta. Oprócz tego działania telemarketingowe są dozwolone wyłącznie za uprzednią zgodą abonenta lub użytkownika końcowego, cytując ustawę.

Natomiast w ujęciu RODO telemarketing jest podkategorią marketingu bezpośredniego. Nie wymaga więc bezpośredniej zgody osób fizycznych. Przetwarzanie danych znajduje więc podłoże na prawnie uzasadnionym interesie administratora. Jednak wiele firm zapomina, że mogą powoływać się na taką przesłankę prawną jedynie, gdy klient spodziewa się, że jego dane będą przetwarzane we wskazanym celu.

Przykładowo telemarketer, który zaprasza klienta na bezpłatne badania bądź pokaz urządzeń AGD/RTV, ma obowiązek poinformować go również o tym, że na miejscu odbędzie się także sprzedaż. Przedsiębiorca, który wykupił dane z nielegalnej bazy bądź działa przy użyciu danych z publicznie dostępnych źródeł, nie może dzwonić do osoby, której dane z nich pozyskał.

Prawo zezwala na marketing bezpośredni, jeżeli w czasie rejestracji wyraziły one zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. Ważne, aby było to potwierdzenie do celów marketingowych. Ponadto udostępniona powinna zostać także m.in. klauzula informacyjna, zgodnie z RODO.

Jak bronić się przed sprzedażą telefoniczną i telemarketingiem

Perswazyjny telemarketing jest niezgodny z prawem, jeśli dokonywany jest bez uprzedniej zgody abonenta lub użytkownika końcowego. W przypadku podejmowania dalszych prób kontaktu mimo nieposiadania takiej zgody marketer musi liczyć się z konsekwencjami natury prawnej. Dlatego najlepiej jest po prostu zgodę na przetwarzanie cofnąć.

Jeśli w czasie rozmowy z telemarketerem stwierdzimy, że nie chcemy, aby nasze informacje były dalej użytkowane, to obowiązkiem tej osoby jest przerwanie rozmowy oraz przekazanie naszej decyzji do administratora działającego w ramach przedsiębiorstwa. Zgłoszenie żądania ukróci telefony wyłącznie od jednego podmiotu. Nie będzie miało skutku w stosunku do danych, które nabyli w dowolny, dozwolony sposób inni administratorzy.
Obecnie telemarketing przyjmuje różne formy. Wystarczy podać numer telefonu, by uzyskać zniżkę na kolejne zakupy, czy przyjąć zaproszenie do udziału w konkursie i problem gotowy. Przeczytaj zatem artykuł Kiedy SMS to spam i co możesz z tym zrobić? i dowiedz się, jak poradzić sobie z niechcianymi spamem SMS.

W jaki sposób skutecznie zablokować spam telefoniczny?

Telemarketerzy są wyspecjalizowani w obchodzeniu rozporządzenia RODO. Prośba o usunięcie naszego numeru z bazy danych może też okazać się nieskuteczna, gdyż nękający telemarketerzy mają gotowe odpowiedzi na takie pytania. W takiej sytuacji należy ustalić podmiot, w którego imieniu świadczą oni usługi. Po uzyskaniu informacji należy zapytać o tożsamość administratora i dopiero w tym momencie domagać się usunięcia danych. Jeśli żądanie zostanie zignorowane bądź telemarketer się rozłączy, to w takiej sytuacji można złożyć skargę w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych. Posiadamy bowiem konkretną nazwę podmiotu i dysponujemy jego numerem telefonu.

Jak złożyć skargę w UODO?

Skargę możesz złożyć na kilka sposobów. Pierwszy zakłada, że dostarczymy dokumenty fizycznie, natomiast drugi pozwala zaskarżyć podmiot za pośrednictwem serwisu ePUAP. Możesz również napisać maila do UODO – wzór takiej wiadomości znajdziesz w naszym artykule Wzór maila, który możesz wysłać do UOKiK albo UODO – jeśli chcesz walczyć ze spamem. Wszystkie formy wymagają podania imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania zgłaszającego. Całość należy podpisać, a także wskazać dane podmiotu, którego dotyczy zawiadomienie. Skarga powinna także zawierać opis sprawy oraz podania, jakich kroków oczekuje się w tej sprawie od urzędu.

Kontynuując korzystanie ze strony, zgadzasz się na użycie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close