Działania w internecie od praktycznie jego początku wiążą się ze spamem. Większość osób zapytanych o SPAM w internecie, wiąże to określenie z niepożądaną treścią stron WWW czy fałszywym i niechcianym przekazem w social mediach. Częścią spamu internetowego są także odnośniki do stron. Kto z nas nie widział takich obrazów, podczas przeszukiwania internetu.
To właśnie fora internetowe – które dawniej były podstawą działań linkbuldingowych – kojarzone są ze spamowymi linkami. Takiego typu linki, jakie znajdują się na ww. zdjęciu, są zazwyczaj efektem działania oprogramowania do linkowania. Obecność takich linków w danym serwisie powoduje osłabienie danej domeny – poprzez tzw. zaspamowanie profilu linków wychodzących.
Linki wychodzące i SPAM
Posiadając serwis internetowy, należy zwrócić uwagę na to, jakie linki wychodzące się na nim znajdują. Na potrzeby tego artykułu skupimy się tylko i wyłącznie na wpływie takich linków na SEO serwisu. Zupełnie pominiemy kwestie wizerunkowe. Dlaczego zatem linki wychodzące są ważne w SEO? Tutaj należy wrócić do podstaw oceniania stron internetowych przez algorytmy Google. Od samego początku ranking był oparty o odwołania do stron z innych domen. Google w ostatnich latach znacznie rozwinęło swoją technologię, która potrafi coraz lepiej analizować jakość linków. Ocena ta dotyczy również linków wychodzących i ich proporcji w stosunku do linków prowadzących do danego serwisu.
Właściciele stron internetowych powinni coraz bardziej zwracać uwagę na to, co znajduje się w ich serwisach. Google w ostatnim roku wdrażało aktualizacje, które mają na celu dokładniejsze wykrywanie SPAMu. Informacje takie można odnaleźć na koncie Google w serwisie Twitter:
Warto również śledzić aktualizacje Google, które umieszczamy na blogu DevaGroup. Głównym problemem obecności SPAM linków w serwisie, to:
- rozmycie się profilu linków domeny (linki wychodzące niejako „wyprowadzają” moc linków na zewnątrz),
- obecność dużej ilości linków, które Google może potraktować jako pewnego rodzaju „farmę linków”, która jest elementem systemu linkowania i manipulacji wynikami,
- obecność linków wychodzących do różnego rodzaju tematów kontrowersyjnych (jak np. kasyna, viagra, branża adult).
Szczególnie takie linki powinny szybko zwrócić naszą uwagę i zmotywować do pilnego analizowania sytuacji.
W pierwszej kolejności należy zweryfikować, co jest powodem pojawiania się takich linków. W przypadku forów internetowych zazwyczaj powodem są łatwe do złamania procesy rejestracji lub możliwość dodawania treści przez niezarejestrowanych. Drugim powodem obecności SPAM linków wychodzących są włamania na stronę i dodawanie treści posiadającej linki. Warto tu również zwrócić uwagę, że część włamań nie jest widoczna podczas wizyty na stronie WWW. Włamywacze zupełnie inną treść generują dla użytkownika, a inną dla Google Bota. Ten drugi otrzymuje specjalną zawartość z linkami.
Linki wychodzące po włamaniu – jak wykryć problem?
W przypadku widocznych linków na stronie (w istniejących adresach) sprawa jest dość prosta, bo możemy je zauważyć lub zrobią to nasi stali klienci. Problem pojawia się, gdy tworzone są specjalne podstrony lub zupełnie inna wersja pokazywana jest Google Botowi.
W przypadku widocznych linków, ale na dedykowanych podstronach stworzonych sztucznie – warto śledzić zawartość indeksu naszej domeny:
W przypadku mniejszych serwisów możemy dostrzec nie tylko nowe „nietypowe” adresy, jak i surfowanie innych wersji serwisu robotom Google. Jeśli strona wygląda normalnie, a w indeksie znajduje się zupełnie co innego – to dowód na włamanie. Co jednak zrobić, gdy mamy większy serwis, sklep i nie chcemy przeklikiwać ogromu adresów w wyszukiwarce Google?
Google Search Console – wsparcie w analizie włamań i generowaniu spamu
W narzędziu Google Search Console możemy zweryfikować kilka podstawowych elementów, które świadczą o włamaniu i obecności SPAMu (także w formie linków):
- ilość podstron w indeksie Google,
- ostrzeżenia o działaniach ręcznych i problemach z bezpieczeństwem.
W sytuacji, gdy nie rozwijamy architektury informacji w sposób dynamiczny lub w ogóle nie robimy tego (często w przypadku stron firm usługowych, które nie inwestują w bloga) – dane w Google Search Console powinno wskazywać na podobną ilość adresów w dłuższej perspektywie czasowej:
W przypadku nagłego wzrostu liczby podstron zaindeksowanych prawidłowo lub wykluczonych z indeksu może świadczyć o włamaniu i niekontrolowanym dodawaniu treści. Warto również weryfikować informacje o bezpieczeństwie:
SPAM i jego wpływ na profil linków przychodzących
Oprócz obecności linków wychodzących warto również cykliczne zwracać uwagę na profil linków przychodzących. Obecność SPAM linków, które prowadzą do naszej domeny, są również szkodliwe. Google od pewnego czasu informuje, iż analiza linków przychodzących trwa w czasie rzeczywistym. Dodatkowo Google stara się rozpoznać SPAM linki, które są masowe i niezależne od właścicieli domen (generowane są losowo). Mimo tego warto monitorować linki przychodzące i „dmuchać na zimne”. W jaki sposób można odnaleźć linki spamerskie? Można robić to w omówionym wyżej narzędziu Google:
Dodatkowo można używać narzędzi zewnętrznych – takich jak Ahrefs czy MajesticSEO.
W sytuacji, gdy znajdziemy niechciane linki do naszej domeny – warto sprowadzić, czy prowadzą one do prawdziwej podstrony, czy do losowo wygenerowanego adresu domena.pl/site7872613618. W przypadku tego drugiego zawsze trzeba sprawdzić, czy adres w naszej domenie zwraca kod 200, czy jest błędem 404. Można to zrobić np. w narzędziu https://httpstatus.io:
W przypadku linków do błędu 404 – nie trzeba zwracać na nie uwagi. Google nie analizuje takich linków, więc nie mogą one nam zagrozić. Zazwyczaj to takie automatyczne i masowe linki prowadzą do nieistniejących adresów. Należy je odseparować od linków do istniejących podstron, by ułatwić analizę.
SPAM linki – podsumowanie
Mamy nadzieję, że artykuł ten pozwoli spojrzeć na SPAM w internecie także z perspektywy SEO i wpływu takich działań na widoczność organiczną. Konsekwencją zarówno linków wychodzących, jak i przychodzących pochodzących ze spamerskich działań – może być obniżenie widoczności serwisu. Google widząc spamerskie działania w pozyskiwaniu linków, może uznać, że budowa widoczności nie jest oparta o popularność domeny (a poprzez próby manipulacji). W takim przypadku może nastąpić próba ograniczenia widoczności jako pewnego rodzaju kara. W przypadku linków wychodzących nasz serwis może zostać uznany jako jeden z elementów systemu wymiany linków i także wycięty z wyników organicznych.