Wzór maila, który możesz wysłać do UOKiK albo UODO – jeśli chcesz walczyć ze spamem

Jeśli otrzymałeś spam i chcesz zrobić coś więcej niż tylko skasowanie tej wiadomości, możesz wysłać do spamera mail z powołaniem szerokiej argumentacji prawnej, którego wzór umieściliśmy tutaj.

Jeśli jednak taki krok nie poskutkuje w żaden sposób, możesz złożyć skargę do UOKiK lub UODO. Jest to banalnie proste – w przypadku UOKiK wystarczy wysłać maila na adres, który wskazujemy poniżej, a w przypadku UODO można wypełnić elektroniczny formularz. Treść tych wiadomości również przygotowaliśmy za Ciebie.

Wybierz jedynie wersję maila, w zależności od sytuacji:

  • otrzymałeś spam jako konsument (gdy spamer przesyła Ci zwykłe reklamy produktów sprzedawanych w obrocie konsumenckim) i jednocześnie podejrzewasz, że taki spam przesyłany jest również do innych osób – najlepiej będzie wysłać skargę do UOKiK, gdyż ten urząd zajmuje się sprawami, w których na większą skalę naruszane są prawa konsumenta –> kliknij tutaj
  • otrzymałeś spam jako konsument, ale nie masz ochoty pisać do UOKiK (albo urząd ten odmówił zajęcia się sprawą), albo wiesz, że wiadomość ta nie była kierowana do szerszego grona konsumentów – wyślij skargę do UODO –> kliknij tutaj
  • otrzymałeś spam biznesowy (spamer wysyła do Ciebie wiadomości z reklamą produktu przydatnego w prowadzonym przez Ciebie biznesie lub w związku z Twoją działalnością zawodową) – nie możesz zwrócić się do UOKiK, gdyż nie jesteś konsumentem. Wyślij zatem skargę do UODO –> kliknij tutaj

Uwaga! Skarga do UODO nie powinna być Twoim pierwszym krokiem, jaki podejmujesz wobec spamera. Urząd ten na swoich stronach internetowych wprost wskazuje, że najpierw powinieneś skontaktować się bezpośrednio z firmą naruszającą Twoje prawa i wskazać jej, czego dokładnie oczekujesz. Dopiero, jeśli reakcja firmy Cię nie satysfakcjonuje – wówczas możesz zwrócić się do UODO.

Do UOKiK możesz pisać śmiało od razu, bez żadnym etapów wstępnych. Pamiętaj jednak, że ten organ zajmuje się ochroną konsumentów (a więc nie możesz zgłosić mu spamu biznesowego), a ponadto może odmówić zajęcia się sprawą, jeśli jesteś jedyną ofiarą danej akcji marketingowej (UOKiK zajmuje się naruszeniami zbiorowych interesów konsumentów).

Oba ww. urzędy oczywiście mają sporo pracy i ich reakcja na Twój e-mail może być wydłużona (w przypadku UODO może to być nawet bardzo długi okres). Niemniej jednak organy Państwowe nie mogą pozostawić Twojego pisma całkowicie bez reakcji. Mamy nadzieję, że jeśli czytelnicy naszego portalu zaczną z większą częstotliwością przesyłać skargi – jak proponujemy – wówczas zjawisko spamu w Polsce zacznie się zmniejszać. Im więcej oficjalnych stanowisk UOKiK lub UODO w przedmiocie spamu, tym lepiej dla nas wszystkich!

Jak złożyć skargę do UOKiK? Wzór maila

WZÓR maila do UOKiK – gdy jesteś konsumentem, a spam ma charakter masowy

Pamiętaj! Koniecznie podpisz się na końcu maila imieniem i nazwiskiem, gdyż UOKiK nie rozpatruje zgłoszeń anonimowych.

Może się zdarzyć, że UOKiK poprosi Cię o przesłanie Twego zgłoszenia na piśmie (listem wysłanym na poczcie) – nie zrażaj się wówczas. Przynajmniej będziesz miał pewność, że zajęto się Twoją sprawą 🙂

Adres e-mail: uokik@uokik.gov.pl

Tytuł maila: Zgłoszenie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów

Szanowni Państwo,

W dniu [tu wpisz datę otrzymania spamu] otrzymałam/otrzymałem od firmy [tu wpisz nazwę firmy, która była nadawcą spamu] wiadomość e-mail, zawierającą reklamę produktu [tu wpisz, jakiego produktu bądź usługi dotyczył spam]. Produkt ten należy do oferty firmy [tu wpisz nazwę firmy, która tak naprawdę sprzedaje reklamowany w spamie produkt].

Screen tej wiadomości przesyłam w załączeniu.

Na tę formę marketingu nie wyraziłam/wyraziłem wobec ww. firm zgody, ani na podstawie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ani na podstawie prawa telekomunikacyjnego.

Treść i charakter otrzymanej przeze mnie wiadomości świadczy o tym, że najprawdopodobniej jest ona przesyłana do większego kręgu adresatów (charakter masowy).

Moim zdaniem korespondencja ta stanowi nieuczciwą praktykę rynkową, a zatem może być uznana przez UOKiK za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów (tak jak stało się to np. w prowadzonej przez Państwa w 2019 roku sprawie firmy Netia).

Uprzejmie proszę o przeprowadzenie w tej sprawie kontroli i podjęcie stosownych działań zarówno wobec podmiotu, będącego bezpośrednim nadawcą spamu, jak i wobec podmiotu, którego produkty są reklamowane.

Z poważaniem,

[Imię i nazwisko]

Jak złożyć skargę do UODO? Wzory

WZÓR skargi do UODO – gdy jesteś konsumentem, ale spam nie ma charakteru masowego

Pamiętaj! UODO wymaga, byś najpierw swoje pretensje przedstawił samemu spamerowi. W tym celu możesz skorzystać z przygotowanego przez nas wzoru maila, który znajdziesz tutaj. Dopiero, jeśli Twoje roszczenia nie zostaną uwzględnione, możesz zwrócić się do UODO.

W tym celu należy wypełnić formularz online, dostępny tutaj.

Uwaga! Wymagane jest podanie swojego imienia i nazwiska, adresu zamieszkania i adresu e-mail. Inaczej Twoja skarga nie będzie rozpatrzona.

Niestety nie wystarczy wysłać zwykłego maila, lecz musisz skargę podpisać jakąś formą elektronicznego podpisu, tj. złożyć ją za pomocą ePUAP, podpisać e-dowodem osobistym albo bankowym narzędziem do identyfikacji elektronicznej (jeśli jest ono dostępne w Twoim banku), ewentualnie tzw. kwalifikowanym podpisem elektronicznym (jednak mało kto, go posiada na cele prywatne).

Skargę możesz też złożyć w zwykłej formie pisemnej, tj. listem wysłanym na poczcie na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

Niezależnie od formy skargi, poniżej zamieszczamy wzór treści, jaką możesz wykorzystać:

Nadawca:

[imię i nazwisko]

[adres zamieszkania]

[adres e-mail]

Skarga na naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych

Szanowni Państwo,

W dniu [tu wpisz datę otrzymania spamu] otrzymałam/otrzymałem od firmy [tu wpisz nazwę firmy, która była nadawcą spamu. Uwaga! Podaj jak najwięcej informacji o tej firmie, tj. pełną nazwę spółki oraz także adres siedziby, jeśli go posiadasz] wiadomość e-mail, zawierającą reklamę produktu [tu wpisz, jakiego produktu bądź usługi dotyczył spam]. Produkt ten należy do oferty firmy [tu wpisz nazwę firmy, która tak naprawdę sprzedaje reklamowany w spamie produkt jeśli jest inna niż nadawca spamu. Uwaga! Tutaj też postaraj się o jak największą dokładność w określeniu firmy].

Screen tej wiadomości przesyłam w załączeniu.

Na tę formę marketingu nie wyraziłam/wyraziłem wobec ww. firm zgody, ani na podstawie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ani na podstawie prawa telekomunikacyjnego. Nie wyraziłam/wyraziłem również zgody na przetwarzanie moich danych osobowych na cele marketingowe.

Do ww. firmy przesłałam/przesłałem w dniu [wpisz datę, kiedy przesłałeś swój mail do spamera] wiadomość e-mail z prośbą o wpłatę kwoty 500 zł na cel charytatywny jako rekompensatę za naruszenie moich dóbr osobistych. Poprosiłam/Poprosiłem też o usunięcie moich danych z wszelkich baz tej firmy. Kopia tej wiadomości w załączeniu.

Niestety moje roszczenia nie zostały zaspokojone, dlatego proszę tutejszy Urząd o zajęcie się sprawą. / Moje roszczenia w zakresie usunięcia moich danych z list marketingowych zostały – wedle deklaracji tej firmy – usunięte, niemniej jednak i tak chciałabym/chciałbym prosić tutejszy Urząd o zajęcie się sprawą.

Zdaję sobie sprawę, że do UODO wpływa wiele zgłoszeń i skarg, a zatem moja sprawa jednostkowego naruszenia przepisów antyspamowych być może wyda się Państwu błahą. Niemniej jednak chciałabym/chciałbym zwrócić uwagę, że zjawisko spamu w Polsce od czasu wejścia w życie RODO nie zniknęło, dlatego uważam, że Państwa rolą jest m.in. uświadamianie funkcjonujących w naszym kraju firm o tym, jak należy prowadzić legalny marketing.

Nie wystarczy, że firma dopuszczająca się spamu usunie moje dane ze swoich baz. To bowiem nie powstrzyma ich od przesyłania kolejnych kampanii marketingowych do innych osób, których dane zostały pozyskane z niewiadomych źródeł.

Być może przydatnym byłoby, gdyby UODO uruchomił specjalny formularz, w którym obywatele, tacy jak ja, mogliby zgłaszać spam e-mailowy oraz nielegalny marketing telefoniczny/SMS-owy.

Takie formularze funkcjonują np. w Wielkiej Brytanii pod adresami https://ico.org.uk/make-a-complaint/nuisance-calls-and-messages/spam-emails/ oraz https://ico.org.uk/make-a-complaint/nuisance-calls-and-messages/spam-texts-and-nuisance-calls/.

Moim zdaniem wprowadzenie podobnego narzędzia w Polsce pozwoliłoby Państwu poznać skalę problemu, by następnie podjąć stosowne urzędowe kroki w celu zmniejszania tego niepożądanego zjawiska.

Należałoby również wyjaśniać firmom marketingowym, że podstawą do przetwarzania danych osobowych na cele marketingu nie może być tzw. prawnie uzasadniony interes w postaci marketingu własnego, jeśli nie pozyskano uprzednio zgody na podstawie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną albo na podstawie prawa telekomunikacyjnego. Taka błędna argumentacja bywa bardzo częsta wśród firm, którym obywatel zgłasza prośbę o zaprzestanie spamu. Firma taka na zgłoszenie spamu reaguje zazwyczaj następująco:

  1. przeprasza,
  2. wskazuje, że dane były przetwarzane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu,
  3. stwierdza, że skoro dana osoba zgłosiła sprzeciw wobec przetwarzania danych, to usuwa dany adres e-mail z listy,
  4. dane osobowe innych osób, od których nie uzyskano zgody, nadal są przetwarzane, gdyż firma uważa, że posiada prawnie uzasadniony interes jako podstawę przetwarzania.

Moim zdaniem takie zachowanie firm naruszających przepisy antyspamowe, nie jest wystarczające.

Uprzejmie proszę o przeprowadzenie w tej sprawie kontroli i podjęcie stosownych działań zarówno wobec podmiotu, będącego bezpośrednim nadawcą spamu, jak i wobec podmiotu, którego produkty są reklamowane.

Z poważaniem,

[Imię i nazwisko]

WZÓR skargi do UODO – gdy spam otrzymałeś w związku z Twoją działalnością biznesową lub zawodową

Pamiętaj! UODO wymaga, byś najpierw swoje pretensje przedstawił samemu spamerowi. W tym celu możesz skorzystać z przygotowanego przez nas wzoru maila, który znajdziesz tutaj. Dopiero, jeśli Twoje roszczenia nie zostaną uwzględnione, możesz zwrócić się do UODO.

W tym celu należy wypełnić formularz online, dostępny tutaj.

Uwaga! Wymagane jest podanie swojego imienia i nazwiska, adresu zamieszkania i adresu e-mail. Inaczej Twoja skarga nie będzie rozpatrzona.

Niestety nie wystarczy wysłać zwykłego maila, lecz musisz skargę podpisać jakąś formą elektronicznego podpisu, tj. złożyć ją za pomocą ePUAP, podpisać e-dowodem osobistym albo bankowym narzędziem do identyfikacji elektronicznej (jeśli jest ono dostępne w Twoim banku), ewentualnie tzw. kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Skargę możesz też złożyć w zwykłej formie pisemnej, tj. listem wysłanym na poczcie na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

Niezależnie od formy skargi, poniżej zamieszczamy wzór treści, jaką możesz wykorzystać:

Nadawca:

[imię i nazwisko]

[adres zamieszkania]

[adres e-mail]

Skarga na naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych

Szanowni Państwo,

W dniu [tu wpisz datę otrzymania spamu] otrzymałam/otrzymałem od firmy [tu wpisz nazwę firmy, która była nadawcą spamu. Uwaga! Podaj jak najwięcej informacji o tej firmie, tj. pełną nazwę spółki oraz także adres siedziby, jeśli go posiadasz] wiadomość e-mail, zawierającą reklamę produktu [tu wpisz, jakiego produktu bądź usługi dotyczył spam]. Produkt ten należy do oferty firmy [tu wpisz nazwę firmy, która tak naprawdę sprzedaje reklamowany w spamie produkt jeśli jest inna niż nadawca spamu. Uwaga! Tutaj też postaraj się o jak największą dokładność w określeniu firmy].

Screen tej wiadomości przesyłam w załączeniu.

Na tę formę marketingu nie wyraziłam/wyraziłem wobec ww. firm zgody, ani na podstawie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ani na podstawie prawa telekomunikacyjnego. Nie wyraziłam/wyraziłem również zgody na przetwarzanie moich danych osobowych na cele marketingowe.

Do ww. firmy przesłałam/przesłałem w dniu [wpisz datę, kiedy przesłałeś swój mail do spamera] wiadomość e-mail z prośbą o wpłatę kwoty 500 zł na cel charytatywny jako rekompensatę za naruszenie moich dóbr osobistych. Poprosiłam/Poprosiłem też o usunięcie moich danych z wszelkich baz tej firmy. Kopia tej wiadomości w załączeniu.

Niestety moje roszczenia nie zostały zaspokojone, dlatego proszę tutejszy Urząd o zajęcie się sprawą. / Moje roszczenia w zakresie usunięcia moich danych z list marketingowych zostały – wedle deklaracji tej firmy – usunięte, niemniej jednak i tak chciałabym/chciałbym prosić tutejszy Urząd o zajęcie się sprawą.

Zdaję sobie sprawę, że do UODO wpływa wiele zgłoszeń i skarg, a zatem moja sprawa jednostkowego naruszenia przepisów antyspamowych być może wyda się Państwu błahą. Niemniej jednak chciałabym/chciałbym zwrócić uwagę, że zjawisko spamu w Polsce od czasu wejścia w życie RODO nie zniknęło, dlatego uważam, że Państwa rolą jest m.in. uświadamianie funkcjonujących w naszym kraju firm o tym, jak należy prowadzić legalny marketing.

W szczególności błędne przekonania w zakresie dozwolonego marketingu funkcjonują w kontekście B2B, gdyż wielu firmom wydaje się, że bez ograniczeń mogą na ten cel wykorzystywać dane publicznie dostępne, np. zaczerpnięte z CEiDG lub z innych stron internetowych. M.in. dlatego zwracam się do Państwa urzędu, a nie np. do UOKiK, który skutecznie interweniował w podobnej sprawie, dotyczącej firmy Netia – gdyż naruszenie, o którym piszę, dotyczy mojego adresu e-mail wykorzystywanego na cele zawodowe, a nie konsumenckie.

Uważam, że nie wystarczy, jeśli firma dopuszczająca się spamu usunie moje dane ze swoich baz. To bowiem nie powstrzyma ich od przesyłania kolejnych kampanii marketingowych do innych osób, których dane zostały pozyskane z niewiadomych źródeł.

Być może przydatnym byłoby, gdyby UODO uruchomił specjalny formularz, w którym obywatele, tacy jak ja, mogliby zgłaszać spam e-mailowy oraz nielegalny marketing telefoniczny/SMS-owy.

Takie formularze funkcjonują np. w Wielkiej Brytanii pod adresami https://ico.org.uk/make-a-complaint/nuisance-calls-and-messages/spam-emails/ oraz https://ico.org.uk/make-a-complaint/nuisance-calls-and-messages/spam-texts-and-nuisance-calls/.

Moim zdaniem wprowadzenie podobnego narzędzia w Polsce pozwoliłoby Państwu poznać skalę problemu, by następnie podjąć stosowne urzędowe kroki w celu zmniejszania tego niepożądanego zjawiska.

Należałoby również wyjaśniać firmom marketingowym, że podstawą do przetwarzania danych osobowych na cele marketingu, nawet w relacjach biznesowych, nie może być tzw. prawnie uzasadniony interes w postaci marketingu własnego, jeśli nie pozyskano uprzednio zgody na podstawie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną albo na podstawie prawa telekomunikacyjnego. Taka błędna argumentacja bywa bardzo częsta wśród firm, którym obywatel zgłasza prośbę o zaprzestanie spamu. Firma taka na zgłoszenie spamu reaguje zazwyczaj następująco:

  1. przeprasza,
  2. wskazuje, że dane były przetwarzane na podstawie prawnie uzasadnionego interesu,
  3. stwierdza, że skoro dana osoba zgłosiła sprzeciw wobec przetwarzania danych, to usuwa dany adres e-mail z listy,
  4. dane osobowe innych osób, od których nie uzyskano zgody, nadal są przetwarzane, gdyż firma uważa, że posiada prawnie uzasadniony interes jako podstawę przetwarzania.

Moim zdaniem takie zachowanie firm naruszających przepisy antyspamowe, nie jest wystarczające.

Uprzejmie proszę o przeprowadzenie w tej sprawie kontroli i podjęcie stosownych działań zarówno wobec podmiotu, będącego bezpośrednim nadawcą spamu, jak i wobec podmiotu, którego produkty są reklamowane.

Z poważaniem,

[Imię i nazwisko]

Pamiętaj o tym, że masz prawo do walki ze spamem. Każde zgłoszenie spamu umocni przekonanie, że wszyscy mamy prawo do wolności od niechcianego marketingu. Zgłaszanie otrzymania niezamówionych ofert handlowych może również wpłynąć pozytywnie na kulturę biznesową firm, a także ich stosunek do klientów.

Jeśli padłeś ofiarą spamu i udało Ci się skutecznie na takie naruszenie zareagować – daj nam znać, wysyłając wiadomość na e-mail: redakcja@spamless.pl. Opiszemy to na blogu, by z Twoich doświadczeń mogli skorzystać również inni!

Kontynuując korzystanie ze strony, zgadzasz się na użycie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close